”Ben çocuklara inanıyorum.Bu yüzden umutluyum.Ben çocuklara inanıyorum.Bu yüzden de mutluyum!”

10 Nisan 2013 Çarşamba

Akil sözcüğü ne demektir?



Faiz Cebiroğlu
 Son üç haftadır dillerden düşmeyen sözcük, ”akil” sözcüğüdür. Televizyonlarda, haberlerde ve hemen hemen tüm sosyal paylaşım sitelerinde manşet  olan ”akil”, ”akil insanlar” ne demektir?
 Herşeyin birbine karıştırıldığı Türkiye’de ”akil” sözcüğünü tanımlamak bir zorunluluk olmuştur.
 Akil (çoğulu: ukalaa), a’kul, akala… Arapça sözcüktür.
 Akil ( Arapça: العاقل , çoğulu: ukalaa: عقلاء ):
-          idrak etnek, durumu idrak eden
-         durumdan haberi olan
-         büyük birikime sahip olan
-         yetenekli insan
-         bilge insan
-         iyi bilgi sahibi olan,
-        -zeki insan
-         birikimini zekice kullanan…
 Örnekler: akıllı çocuk, akıllı adam, akıllı kadın, akıllı insan, akıllı  insanlar…
 Al-ukuul (العقوا ) : 
-         müdrik
-         anlayışlı
-        var olan sorunu idrak eden
-       var olan durumu iyi açıklayan ve iyi hesaplayan
 Akala: (  عقل  - عاقلون ) :
-        idrak etmek
-         herhangi bir şeyi tüm gerçeği ile idrak eden.
-        durumu anlayan
İşte Türkiye’de dillerde ve manşetlerde olan Arapça akil sözcüğünün Türkçe karşılığı budur
Yukardaki tanımlara benim de ekleyeceklerim var: Akil insan, aynı zamanda duygusal zekâya sahip olan insandır.



Hiç yorum yok: