Faiz Cebiroğlu
Pedagojide, çocuk yetiştirme alanında üzerinde önemle
durduğumuz nokta, çocuğun bir bütün olarak,
topyekûn olarak gelişmesidir.
Dans, şarkı, müzik, resim, doğacılık, spor, oyun gibi aktiviteler çocuk gelişiminde önemli bir yer
tutarlar.Bu yazımda
dans üzerine durmak istiyorum. Her zaman olduğu gibi, yine sorarak başlıyorum:
Dans nedir?
Dansın temel elementleri; ritim, melodi, tempo, iç-dinamik (kuvvet),
kural, iyi ruh haleti ve devinimdir. Dans, vücut dilinin bir ifadesidir. Dans,
insan vücudunda bir rahatlık,
bir sevinç yaratır. Çocuklar, dans yoluyla,
başkalarıyla birlikte yer alarak,
dans ederek sosyal yönlerini de geliştiriyorlar.
Birliktelik ve birlikte yer alma yeteneği,
dayanışma, duygusal
ifade, ortak duygu, kendine güven, dans aracılığı
ile de ortaya çıkıyor. Bu bağlamda dans, hem kültürel ifade, hem de sosyal
ifade tarzıdır.
Dans yolu ile çocuklar, fiziksel, ruhsal, sosyal ve dilsel
yönlerini de geliştiriyorlar. Dans, çocuklara iyi bir duygu veriyor, çünkü
kendi vücutlarını hissetmelerini sağlıyor.
Çocukların gelişiminde böylesi anlam ve önem taşıyan dans
belirli prensiplerle icra edilir. Nedir
bu prensipler?
En başta dans aktivitesi için belirli çerçeve yapmak
gerekiyor. Dans öğretmeni şöyle bir çerçeve yapabilir:
1- Dans hangi günde yapılıyor? Hangi saatte?
2- Dans için seçilen grup kim? Erkek mi, kız mı? Ya da hem
erkek, hemde kız karışımı grup mu? Kaç
kişi? Yaş grupları?..
3- Dans için seçile ya da önerilen giyim
4- Dans için gerekli yardımcı araçlar: CD, CD çalar gibi
5- Danstan önce ısınma hareketleri
6- Müziği iyi dinleme, dans hareketlerini hatırlama ve
konsantrasyon.
7- Dansın öncüsü, modeli dans öğretmenidir.
Bu çerceve içinde dans süreci başlar…
Dans sürecinde ortaya çıkan pedagojik değerler vardır. Dansın
anlam ve önemini belirtmek açısından bu değerleri şöyle sıralamak mümkün:
-
Çocuklarda
devinimsel (motorik) gelişimi
ve ritim gelişimi
-
Kendini ifade etme yeteneğin yükselmesi
-
Öz-güvenin pekişmesi
-
Çocuklar
arasındaki arkadaş ilişkilerinin gelişmesi
-
Çocukların hem kendi karar
vermeleri, hemde alınan
kararlarda söz sahibi olmaları. Burada çocuklarda ”demokrasi”
fikrinin gelişmesi.
Dans öğretmeni, böylesi önemli değerlerin ortaya çıkması
için çaba gösterir. Dans öğretmeni dans sürecinde çocukların dans durumlarını dikkatlice gözler, eksik, hata yönleri düzeltmeye çalışır.
Evet, dans, çocukların sosyal, dilsel, sağlık ve entellektüel olarak gelişmelerinde önemli bir rol oynuyor.
Çocuk, dans yolu ile de, bağımsızlık, öz-güven ve öz-değer kazanıyor. Fantazi gelişimi
(ütopya), yeni hareketler öğrenme ve deneme
dans aktivitesinde de anlam buluyor.
Çocuk, vücudunu ve duyularını kullandığında dünyayı da
öğrenmiş oluyor.
Dans, hem kültürel ifade, hem de sosyal ifade tarzıdır.
Çocuklarımızı dans yolu ile de geliştirelim.
Çocuklarımıza dansı
eksik etmeyelim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder